Ήλθε η ώρα για να αποτελέσει το υδρογόνο βασικό καύσιμο για την ανθρωπότητα.

Ήλθε η ώρα για να αποτελέσει το υδρογόνο βασικό καύσιμο για την ανθρωπότητα.

Έφτασε - επιτέλους - η ώρα του υδρογόνου, λέει και ο Economist!

1.944 επισκέψεις στο άρθρο

Έπειτα από πολλές δεκαετίες συζητήσεων και αμφιβολιών, φαίνεται πως ήλθε η ώρα για να αποτελέσει το υδρογόνο βασικό καύσιμο για την ανθρωπότητα.

Πιο συγκεκριμένα, το περιοδικό Economist σημειώνει ό,τι η κλιματική αλλαγή, αλλά και η τρέχουσα σοβαρή κρίση της τιμής του φυσικού αερίου, αλλά και γενικότερα των ενεργειακών προϊόντων που έχει προκαλέσει ανησυχία στους καταναλωτές, στις κυβερνήσεις και στις αγορές για το ενεργειακό κόστος του φετινού χειμώνα, φέρνουν το υδρογόνο δυναμικά στο προσκήνιο.

Kοινοποίησε το »


Το υδρογόνο είναι το καύσιμο του μέλλοντος

Αναμφίβολα, η συζήτηση που έχει αρχίσει εδώ και δεκαετίες, πλέον έχει «φουντώσει» και το υδρογόνο φαίνεται ό,τι έχει πείσει όλο και περισσότερους, ότι είναι το καύσιμο του μέλλοντος και ολοένα και περισσότερε πρωτοβουλίες και εκδηλώσεις γίνονται για αυτό (διάβασε περισσότερα εδώ).

Τι είναι το υδρογόνο;

Το υδρογόνο δεν αποτελεί πρωτογενή πηγή ενέργειας όπως το πετρέλαιο ή ο άνθρακας. Είναι μάλλον «μεταφορέας» ενέργειας όπως ο ηλεκτρισμός και μέσο αποθήκευσης ενέργειας όπως η μπαταρία. Δεν βρίσκεται έτοιμο στη φύση αλλά πρέπει να παραχθεί. Αλλες ενεργειακές πηγές ενέργειας χαμηλού άνθρακα όπως οι ανανεώσιμες και η πυρηνική ενέργεια πρέπει να χρησιμοποιηθούν για να διαχωριστεί το νερό στα συστατικά του οξυγόνο και υδρογόνο, μια διαδικασία δαπανηρή και όχι πολύ αποτελεσματική, αν και σταδιακά το κόστος της πέφτει.

Η συζήτηση για τη κλιματική αλλαγή προκαλεί παγκοσμίως ένα νέο κύμα ενθουσιασμού για το υδρογόνο. Περισσότερα από 350 μεγάλα προγράμματα ανάπτυξης βρίσκονται σε εξέλιξη, σχετικά με το υδρογόνο και οι σωρευτικές επενδύσεις τους μπορεί να φθάσουν τα 500 δισεκατομμύρια δολάρια έως το 2030! Χώρες όπως η Γαλλία, το Ηνωμένο Βασίλειο, η Γερμανία, η Ιαπωνία, η Νότια Κορέα, έχουν ήδη έτοιμα εθνικά σχέδια ανάπτυξης του υδρογόνου και άλλες χώρες κινούνται προς την ίδια κατεύθυνση.

Σύμφωνα με τον Economist, το υδρογόνο μπορεί να αξιοποιηθεί ως υλικό για τη μαζική αποθήκευση και μεταφορά ενέργειας. Τα δίκτυα ανανεώσιμων πηγών ενέργειας έχουν προβλήματα όταν δεν φυσάει αέρας ή όταν πέφτει η νύχτα. Η αποθήκευση ενέργειας σε μπαταρίες βοηθάει, αλλά αν η ανανεώσιμη ενέργεια (αιολική, ηλιακή) μετατραπεί σε υδρογόνο, τότε μπορεί να αποθηκευτεί φθηνά για μεγάλες χρονικές περιόδους και όποτε χρειάζεται, να μετατρέπεται σε ηλεκτρικό ρεύμα. Οι χώρες με σημαντικές ανανεώσιμες πηγές ενέργειας θα μπορούσαν ακόμη και να εξάγουν τέτοια ενέργεια με μορφή υδρογόνου.

Υπάρχουν ακόμα πολλά βήματα να γίνουν, αλλά η συζήτηση για το υδρογόνο είναι εδώ

Υπάρχουν ακόμα πολλά πράγματα που πρέπει να συζητηθούν –και κυρίως να γίνουν- όμως το υδρογόνο έχει μπει για τα καλά στην ατζέντα. Ήδη ιαπωνικές και νοτιοκορεατικές αυτοκινητοβιομηχανίες είναι πρόθυμες να πουλήσουν οχήματα που χρησιμοποιούν κυψέλες υδρογόνου ως καύσιμο, αν και τα αυτοκίνητα με μπαταρίες είναι πιο αποδοτικά, όπως σημειώνει το περιοδικό. Την ίδια στιγμή, μερικές ευρωπαϊκές χώρες ελπίζουν να τροφοδοτήσουν τα σπίτια με υδρογόνο, αν και οι αντλίες θερμότητας είναι πιο αποτελεσματικές, ενώ παράλληλα χρειάζεται ένα δίκτυο ασφαλών σωλήνων για το υδρογόνο, κάτι που δεν είναι πάντα δεδομένο.

Τέλος, σύμφωνα πάντα με τον Economist, οι τεχνολογίες υδρογόνου μπορούν να μειώσουν πιθανώς κατά το ένα δέκατο τις σημερινές εκπομπές «αερίων του θερμοκηπίου» έως το 2050, κάτι που δεν είναι πανάκεια, αλλά ούτε αμελητέο. Το συμπέρασμα, σύμφωνα με το περιοδικό, είναι ό,τι το υδρογόνο έχει τους περιορισμούς του, αλλά μπορεί να παίξει ζωτικό ρόλο στη μετάβαση σε μια πιο καθαρή ενέργεια. Ο κατάλογος με τις πιθανές χρήσεις του υδρογόνου θα γίνεται ολοένα πιο μακρύς, όσο επενδύονται περισσότερα κεφάλαια στην έρευνα και σε νέες τεχνολογίες αξιοποίησης του, καταλήγει το άρθρο.
 

Kοινοποίησε το »