Το Net Metering στο επίκεντρο

Διαβάστηκε από 14613 αναγνώστες -

Το πλήρες πόρισμα του ΥΠΕΚΑ, οι παρατηρήσεις, τα συμπεράσματα και οι θέσεις του Συνδέσμου «ΗΛΙΟΣ» για την πιο σωστή λειτουργία του net metering

 
Από τον Απρίλιο του 2013, ο Σύνδεσμος «ΗΛΙΟΣ» έχει καταθέσει συγκεκριμένη πρόταση στο ΥΠΕΚΑ για ένα νέο θεσμικό πλαίσιο για τις μικρές ΑΠΕ με κεντρικό άξονα το διεθνώς επιτυχημένο μοντέλο του ενεργειακού συμψηφισμού (Net Metering), στοχεύοντας στο όφελος του τελικού καταναλωτή, των ασθενέστερων οικονομικά ομάδων αλλά και την ομαλή και βιώσιμη ανάπτυξη της αγοράς.
Πέρασαν έξι ολόκληροι μήνες, μέχρι να κατατεθεί μια πρώτη γενική νομοθετική ρύθμιση με διατάξεις που δεν επέτρεπαν την ουσιαστική εφαρμογή του μέτρου, παραπέμποντας ταυτόχρονα στην έκδοση Υπουργικής Απόφασης για τον καθορισμό των λεπτομερειών εφαρμογής.
Πέρασαν δυο ολόκληροι μήνες, μέχρι να προχωρήσει το ΥΠΕΚΑ στη σύσταση Ομάδας Εργασίας για τις λεπτομέρειες εφαρμογής του μέτρου. Μιας Ομάδας Εργασίας στην οποία δεν περιλαμβάνονταν εκπρόσωποι της αγοράς και των φορέων.
Πέρασαν έξι ακόμα μήνες για να δημοσιευθεί από την Ομάδα Εργασίας το πρώτο Πόρισμα, το οποίο μεταξύ άλλων αναφέρει τα εξής:

Συμπεράσματα Συνδέσμου
1. Το Πόρισμα βασίζεται σε υποθέσεις εργασίας που απέχουν από την πραγματικότητα (κόστος συστημάτων και κόστος σύνδεσης).
2. Δεν τεκμηριώνει επαρκώς τις προτάσεις του και παραπέμπει στη διεθνή πρακτική χωρίς να αναφέρεται σε συγκεκριμένα παραδείγματα.
3. Έχει σημαντικές παραλείψεις ως προς τις λεπτομέρειες εφαρμογής (π.χ. τρόπος εφαρμογής του ετήσιου συμψηφισμού, εφαρμογή για μικρές Α/Γ).
4. Το προτεινόμενο σχήμα: 
(α) Δεν παρέχει ικανοποιητικό οικονομικό όφελος σε βαθμό που να καθίσταται ελκυστικό από τον τελικό καταναλωτή. Ακόμα και μετά την εγκατάσταση του συστήματος, ο καταναλωτής συνεχίζει να επιβαρύνεται με το σύνολο σχεδόν των ρυθμιζόμενων χρεώσεων που αποτελούν ποσοστό 52 έως 56% του συνολικού κόστους προμήθειας ηλεκτρικής ενέργειας.
(β) Είναι εξαιρετικά πολύπλοκο σε βαθμό που να είναι ιδιαίτερα δύσκολη η εκτίμηση του οικονομικού όφελους από το μελετητή, αλλά και η κατανόηση αυτού από τον τελικό καταναλωτή. 
(γ) Θέτει εξαιρετικά χαμηλό περιορισμό ισχύος για τα συστήματα αυτοπαραγωγής, αποκλείοντας έτσι τις μικρές επιχειρήσεις με σημαντικές καταναλώσεις που λόγω μεγέθους του συστήματος θα μπορούσαν να επιτύχουν χαμηλό κόστος παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας και άρα κάποιο ικανοποιητικό οικονομικό όφελος.
(δ) Σε καμία περίπτωση δεν μπορεί να χαρακτηρισθεί ως Net Metering.
5. Το επίπεδο λεπτομέρειας και τεκμηρίωσης, σε καμία περίπτωση δεν ανταποκρίνεται στο πλήθος των συνεδριάσεων της Επιτροπής, ούτε στο χρόνο που παρήλθε από την ημ/νία έκδοσης της απόφασης σύστασης αυτής.
6. Αυτό που παρατηρούμε στο επιλεγμένο 1ο σενάριο είναι ότι επιβάλλοντας ΥΚΩ και ΕΤΜΕΑΡ σε όλη την κατανάλωση, αυτομάτως τα επιβάλει στην άμεσα αυτοκαταναλισκόμενη ενέργεια. Με λίγα λόγια όταν κάποιος μπορεί να αυτοκαταναλώνει όλη την παραγόμενη ενέργεια είτε έμμεσα (με αποθήκευση) - είτε άμεσα (με απευθείας αυτοκατανάλωση), καλείται να πληρώσει ΥΚΩ και ΕΤΜΕΑΡ. Για άλλη μια φορά η Ελλάδα ενάντια στην παγκόσμια πρακτική, η οποία είναι η παροχή κινήτρων για αποθήκευση ενέργειας από ΑΠΕ. 

Θέσεις του Συνδέσμου ΗΛΙΟΣ για την εφαρμογή του net metering
Στόχοι
- Φθηνή και καθαρή ενέργεια σε οικιακούς καταναλωτές και μικρές επιχειρήσεις 
- Άμεση ανάπτυξη και επαναδημιουργία των χαμένων θέσεων εργασίας 
- Στήριξη των οικονομικά ασθενών ομάδων με δωρεάν ηλεκτρικό ρεύμα
Βασικά σημεία
- Συμψηφισμός της παραγόμενης ενέργειας με την καταναλισκόμενη σε ετήσια βάση. 
Ώστε να είναι βιώσιμη η εγκατάσταση μικρών συστημάτων από μικρούς καταναλωτές με εποχιακές καταναλώσεις (βλ. κατοικίες, τουριστικές επιχειρήσεις, αγρότες, κοκ.)
- Eφαρμογή όλων των χρεώσεων στο αποτέλεσμα του συμψηφισμού  (π.χ. ΕΤΜΕΑΡ, ΕΦΚ, ΕΤ, ΥΚΩ και λοιπές ρυθμιζόμενες χρεώσεις). 
Για την αποφυγή διπλοχρεώσεων και τη μη παραβίαση των αρχών της ισοτιμίας και της ανταποδοτικότητας
- Διάθεση της περίσσειας ενέργειας υπερ των δικαιούχων του Κοινωνικού Τιμολογίου. 
Προς όφελος των οικονομικά ασθενέστερων κοινωνικών ομάδων 
- Χρονική δέσμευση του ΥΠΕΚΑ για την ουσιαστική ενεργοποίηση του μέτρου. 
Για να σταματήσει η ομηρία των επιχειρήσεων και των επαγγελματιών του κλάδου 
- Εφαρμογή μόνο για τους καταναλωτές στη χαμηλή τάση.
Για να έχει το μέτρο τη μέγιστη δυνατή διασπορά στην κοινωνία και να ωφελήσει τους μικρούς καταναλωτές.
- Εγκατάσταση ενός συστήματος ανά παροχή και όχι ανά κτίριο (για κτίρια με πολλές ιδιοκτησίες).
Για να μπορούν να ωφεληθούν οι ένοικοι πολυκατοικιών.
- Εγκατάσταση από μισθωτές. 
Για να ωφεληθούν οι μικρές επιχειρήσεις που σε ποσοστό 70% στεγάζονται σε μισθωμένα ακίνητα
- Θέσπιση ειδικού προγράμματος με κίνητρα (φοροτεχνικά ή/και χρηματοδότηση).
Με οικονομικά και κοινωνικά κριτήρια ώστε να μειωθεί η ενεργειακή πενία 
Λοιπά σημεία
- Μείωση του αδικαιολόγητα υψηλού κόστους σύνδεσης.
- Συνύπαρξη συστημάτων Feed-in-Tariff με συστήματα αυτοπαραγωγής.
- Δυνατότητα εγκατάστασης σε κοινόχρηστους χώρους με τη σύμφωνη γνώμη όλων των συνιδιοκτητών.
- Θέσπιση virtual net metering για κτίρια με πολλούς ιδιοκτήτες  (δηλ. πίστωση της ενέργειας που παράγει ένα σύστημα σε περισσότερους από ένα καταναλωτές που βρίσκονται στον ίδιο ή σε όμορο χώρο με το χώρο εγκατάστασης του συστήματος).
- Θέσπιση Bill Credit Transfers για καταναλωτές που δεν έχουν διαθέσιμο χώρο εγκατάστασης (δηλ. πίστωση της ενέργειας που παράγει ένα σύστημα σε περισσότερους από ένα καταναλωτές που βρίσκονται σε χώρο διαφορετικό από το χώρο εγκατάστασης του συστήματος).

Πόρισμα Α’ φάσης
Η Ομάδα Εργασίας, που συγκροτήθηκε με την  απόφαση του Γενικού Γραμματέα Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής, συνεδρίασε επτά φορές για τη διερεύνηση των τεχνικών λεπτομερειών για την κατάρτιση των συμβάσεων συμψηφισμού ηλεκτρικής ενέργειας από αυτοπαραγωγούς και από το έργο της προέκυψε το ακόλουθο πόρισμα Α φάσης.

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ

 

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ

προτασεισ αγορασ: ΑΥΤΟ-ΠΑΡΑΓΩΓΗ ΡΕΥΜΑΤΟΣ