H ITS HELLAS ανοίγει το διάλογο προς τη μετάβαση σε μια νέα εποχή για τον κλάδο των μεταφορών
2.087 επισκέψεις στο άρθρο
Αποτελέσματα 6ης Διημερίδας ITS Hellas
Για ακόμα μία χρονιά, η ITS Hellas μέσα από την καθιερωμένη Διημερίδα, ενορχήστρωσε ένα δημιουργικό διάλογο γύρω από τις ανάγκες και τα οφέλη που δημιουργούνται για τον κλάδο των μεταφορών στην Ελλάδα εν μέσω πανδημίας, αλλά και τις ευκαιρίες για γενικότερη ανοικοδόμηση της οικονομίας μέσω της «πράσινης» μετάβασης στην ψηφιακή εποχή.
Περισσότεροι από 350 συμμετέχοντες από 16 χώρες και 55 ομιλητές από τον κόσμο της πολιτικής, της έρευνας και των επιχειρήσεων συναντήθηκαν ψηφιακά στη Διημερίδα που έλαβε χώρα στις 14 –15 Δεκεμβρίου 2020 και συζήτησαν για το μέλλον του κλάδου των μεταφορών, την ελληνική πραγματικότητα στην παρούσα κατάσταση, τις προκλήσεις και προοπτικές που ανοίγονται στο μέλλον.
Η Διημερίδα, το οποίο πραγματοποιήθηκε με την υποστήριξη της Αντιπροσωπείας της Ευρωπαϊκής Επιτροπής στην Ελλάδα και υπό την αιγίδα του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης, της Γενικής Γραμματείας Έρευνας και Τεχνολογίας, του Συλλόγου Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων, της Ελληνικής Συνομοσπονδίας Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας, του Συνδέσμου Εταιρειών Καινοτόμων Εφαρμογών Ελλάδος, του Ινστιτούτου Logistics Management Ελλάδος, της Ελληνικής Εταιρείας Logistics, της Ένωσης Βιομηχανιών Ψύχους και Logistics και της Ομοσπονδίας Φορτηγών Αυτοκινητιστών Ελλάδας Οδικών Εμπορευματικών και Επιβατικών Μεταφορών, ανέδειξε την επιτακτική ανάγκη για μετάβαση σε μια εποχή έξυπνης και διασυνδεδεμένης κινητικότητας ενταγμένης σε ολιστικά συστήματα έξυπνων και διαλειτουργικών πόλεων υπό το πρίσμα της πράσινης ανάπτυξης. Περιέγραψε τις νέες τάσεις υλοποίησης και εφαρμογής των ευφυών συστημάτων μεταφορών στην Ελλάδα και την Ευρώπη, τις μεταμορφωτικές δυνατότητες που αυτές εμπεριέχουν για τις μεταφορές και την εφοδιαστική αλυσίδα, τις σχετικές πολιτικές που αναπτύσσονται στην χώρα μας για την υποστήριξη των αλλαγών αυτών και την ερευνητική δραστηριότητα που λαμβάνει χώρα και ηγείται των εξελίξεων.
Ένα από τα βασικά ερωτήματα που τέθηκαν στη Ψηφιακή Διημερίδα της ITS Hellas αφορά το κατά πόσο η ελληνική πραγματικότητα είναι έτοιμη να ανταπεξέλθει και να ενσωματώσει ομαλά αυτές τις αλλαγές που έρχονται, και αυτό που έγινε εμφανές είναι πως στην Ελλάδα του 2020 έχουν γίνει αρκετά και σταθερά βήματα, αλλά ο δρόμος προς τον μετασχηματισμό του τοπίου των μεταφορών είναι ακόμα μακρύς, γεμάτος προκλήσεις και ευκαιρίες που μόλις έχουμε αρχίσει να τις συνειδητοποιούμε.
Ορόσημο σε αυτή την πορεία είναι ο άξονας στρατηγικής της ΕΕ για τη «Συνεργατική, Διασυνδεδεμένη και Αυτοματοποιημένη Κινητικότητα» και η Ευρωπαϊκή Πράσινη Συμφωνία, πολιτικές που είναι άρρηκτα συνδεδεμένες με τις προτεραιότητες σε εθνικό επίπεδο και που ορίζουν και τα εθνικά μας βήματα προς τη δημιουργία του ενιαίου ευρωπαϊκού χώρου μεταφορών και την προστασία του κλίματος.
O ψηφιακός μετασχηματισμός στον κλάδο των μεταφορών πιο αναγκαίος από ποτέ
Η κοινή παραδοχή ότι βρισκόμαστε μπροστά σε μια παραδειγματική αλλαγή καθώς οι συνθήκες που δημιούργησε η πανδημία επιταχύνουν ένα κύμα τεχνολογικών αλλαγών και πολιτικών βημάτων που αναμένεται να αλλάξουν το τοπίο του κλάδου στα επόμενα χρόνια, διαπνέει όλες τις πτυχές της συζήτησης στη Διημερίδα της ITS Hellas: “Οδεύουμε σε μια εποχή έξυπνης κινητικότητας ενταγμένης σε ολιστικά συστήματα έξυπνων και διαλειτουργικών πόλεων υπό το πρίσμα της πράσινης ανάπτυξης και με βασικό άξονα ευρωπαϊκές πολιτικές, σημείωσε ο Δρ. ¶γγελος Αμδίτης, Πρόεδρος ERTICO-ITS Europe, Αντιπρόεδρος ITS Hellas, Αν. Πρόεδρος ΟΑΣΑ, Διευθυντής Έρευνας, ΕΠΙΣΕΥ/ΕΜΠ, στην εναρκτήρια ομιλία του. Παρατηρώντας ότι τα επόμενα δύο χρόνια θα είναι κρίσιμα για την υλοποίηση των πολιτικών αυτών και την ενσωμάτωση τους στην ελληνική πραγματικότητα ο κ. Κωνσταντίνος Χανιώτης, Πρόεδρος ITS HELLAS, Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος Telenavis και Πρόεδρος ILME, υπογράμμισε ότι η 6η Διημερίδα της ITS Hellas θα ρίξει τα φώτα στις ευκαιρίες που θα γεννηθούν για καινοτομία και έρευνα αλλά και σε μια σειρά προκλήσεων που θα χρειαστεί να αντιμετωπίσουμε συνεργατικά και που έχουν τη δυνατότητα να μεταβάλλουν τη δυναμική του κλάδου.
Η Ευρωπαϊκή Πράσινη Συμφωνία οδηγός των εξελίξεων
Τα Ευφυή Συστήματα Μεταφορών και η ψηφιοποίηση θα διαδραματίσουν κεντρικό ρόλο στον μετασχηματισμό του κλάδου και η αποτελεσματική ενσωμάτωσή τους αποτελεί κλειδί για την επίτευξη των στόχων της Ευρωπαϊκής Πράσινης Συμφωνίας τόνισε η κ. Claire Depré, Επικεφαλής Βιώσιμων και Ευφυών Μεταφορών του DG MOVE της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, παρουσιάζοντας τα μέτρα που θα υποστηρίξουν τη μετάβαση προς μια καθαρή κυκλική οικονομία που δίνει έμφαση στη βιώσιμη κινητικότητα. Στο ίδιο κλίμα, ο κ. Γεώργιος Μοσχόβης, Αναπληρωτής Επικεφαλής Αντιπροσωπείας της Ευρωπαϊκής Επιτροπής στην Ελλάδα, υπογράμμισε ότι η πράσινη κινητικότητα αναδεικνύεται κομβικό στοιχείο στρατηγικού σχεδιασμού στο πλαίσιο της 4ης βιομηχανικής επανάστασης από την πλευρά της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και θα αποτελέσει το χάρτη στην πορεία μας για να επιτύχουμε την βιωσιμότητα και να μετατρέψουμε τις κλιματικές και περιβαλλοντολογικές προκλήσεις σε ευκαιρίες.
Ο δρόμος προς μια έξυπνη πόλη όπου οι μεταφορές είναι ασφαλέστερες, καθαρότερες, αποτελεσματικότερες, βιώσιμες, πολυτροπικές και προσβάσιμες για όλους τους χρήστες του οδικού δικτύου έχει ήδη αρχίσει να σχεδιάζεται σε Ευρωπαϊκό επίπεδο και το όραμα της ERTICO για το 2030 προς μια διασυνδεδεμένη κινητικότητα με επίκεντρο τον άνθρωπο αποτελεί χάρτη σε αυτή την πορεία. Ωστόσο, όπως σημείωσε η κ. Ιωάννα Τζανιδάκη, Co-Chair ERTICO Platform TM 2.0 Director, Innovation & Deployment ERTICO –ITS Europe, οι προκλήσεις για τη διαχείριση του δικτύου κινητικότητας σε επίπεδο διοικητικό είναι μπροστά μας ακόμα.
Έμφαση δόθηκε στον τρόπο που οι μεταφορές και η εφοδιαστική θα ανταποκριθούν στις προκλήσεις που δημιουργεί η κλιματική αλλαγή τα επόμενα κρίσιμα 10 χρόνια με την ΑLICE (Alliance for Logistics Innovation through Collaboration in Europe) να παρουσιάζει τον χάρτη πορείας της εφοδιαστικής προς μηδενικές εκπομπές μέχρι το 2050. Ταυτόχρονα, ο ρόλος των λιμένων στη μείωση των περιβαλλοντολογικών επιπτώσεων του αστικού τοπίου εμφανίζεται κεντρικός και η ανάπτυξη λύσεων προς τα πράσινα και ψηφιακά λιμάνια του μέλλοντος αναπόσπαστος κρίκος στην Πράσινη Συμφωνία.
Κρίσιμος ο ρόλος της ερευνητικής κοινότητας
Τα ευφυή συστήματα μεταφορών και οι εφαρμογές τους (π.χ. η συνδεδεμένη και αυτοματοποιημένη οδήγηση) βρίσκονται εδώ και μια δεκαετία πολύ ψηλά στην ατζέντα των ερευνητικών δραστηριοτήτων των ιδρυμάτων της χώρας με αποτέλεσμα να έχουμε σήμερα στη διάθεση μας υψηλού επιπέδου ερευνητικά αποτελέσματα, τεχνογνωσία, και άριστα καταρτισμένο ανθρώπινο δυναμικό στον τομέα. Όπως ανέφερε η κ. Αλεξάνδρα Σδούκου, Γενική Γραμματέας Ενέργειας και Ορυκτών Πρώτων Υλών, Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας, ο ρόλος της ακαδημαϊκής και ερευνητικής κοινότητας στον μετασχηματισμό του κλάδου των μεταφορών αναμένεται κρίσιμος.
Ερευνητές του ΕΠΙΣΕΥ παρουσίασαν τους κύριους ερευνητικούς άξονες που αφορούν τα ευφυή τεχνολογικά συστήματα, το Internet of Mobility και παρουσιάστηκαν έργα που αφορούν βιώσιμες λύσεις ηλεκτροκίνησης στο αστικό περιβάλλον (ELVITEN), (AIOTI Car2Smartphone task force), τεχνολογίες υποδομών φόρτισης και υπηρεσίες (NeMo), καινοτόμες υποδομές δυναμικής φόρτισης (FABRIC) (eCharge4Drivers), δράσεις για την εξάπλωση της ηλεκτροκίνησης (eMOPOLI), τεχνολογίες τεχνητής νοημοσύνης που θα συμβάλουν σε πράσινα λιμάνια (Green C-Ports), σύστημα ενεργειακής και περιβαλλοντικής διαχείρισης για την υποστήριξης αποφάσεων (PERFECT), τεχνολογίες track and trace για μικτή χρήση αεροπορικών μεταφορών (FRESH WAYS), τεχνολογίες 5G στην εφοδιαστική αλυσίδα (5G-INDUCE), τεχνολογίες στο χώρο της τηλεματικής (CitySCAPE) κ.α.
Η κατάσταση στην Ελλάδα: Πολιτικό και Επιχειρηματικό Πλαίσιο
Ενώ λοιπόν η τεχνογνωσία και το δυναμικό υπάρχει και εξελίσσεται με ραγδαίους ρυθμούς, παρακολουθήσαμε ταυτόχρονα στη Διημερίδα της ITS Hellas σειρά εξαγγελιών που υποδηλώνουν έντονη πολιτική βούληση να τεθεί ο κλάδος των μεταφορών σε προτεραιότητα σε αυτό το κρίσιμο διάστημα που διανύουμε.
Θέτοντας ως βασικό άξονα πολιτικής δράσης την Ευρωπαϊκή Πράσινη Συμφωνία, το ελληνικό πολιτικό οικοσύστημα δηλώνει έτοιμο να υποστηρίξει τις αλλαγές αυτές και υπογραμμίζει σύσσωμο την αναγκαιότητα άμεσων κινήσεων. Ήδη από τις αρχές του 2020, οι ζυμώσεις για την επιτάχυνση της μετάβασης στην έξυπνη κινητικότητα έχουν μπει στο επίκεντρο των εξελίξεων και αποτελούν κύριο κομμάτι του ψηφιακού μετασχηματισμού της κοινωνίας μας και της οικονομίας, αλλά και πυλώνα ανάπτυξης της χώρας με πολλαπλασιαστικά οφέλη.
Στις δηλώσεις του κ. Κώστα Μπακογιάννη, Δημάρχου Αθηναίων, η έμφαση δίνεται σε ένα ανθρωποκεντρικό σχεδιασμό της κινητικότητας στο αστικό περιβάλλον που έχει βασικό κρίκο την ηλεκτροκίνηση, και έχει ήδη να παίρνει θέση στις πόλεις του αύριο. Έντονη πολιτική βούληση εκφράζεται και από την πλευρά του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας όπου ο Γενικός Γραμματέας Χωροταξίας και Αστικού Περιβάλλοντος, κ. Ευθύμιος Μπακογιάννης, δεσμεύθηκε για συμβολή σε ζητήματα διευθετήσεων, αδειοδοτήσεων και την ανάπτυξη υποδομών για την προαγωγή των συστημάτων ευφυών μεταφορών στην προσπάθεια αντιμετώπισης της κλιματικής αλλαγής. Το πράσινο ταμείο θα είναι το κύριο χρηματοδοτικό εργαλείο ενώ η πράσινη συμφωνία προβλέπει 100δις ευρώ χρηματοδότηση στοχευμένα να ωφελήσουν τις μεταφορές.
Από την πλευρά του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης ο κ. Αθανάσιος Στάβερης, Γενικός Γραμματέας Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων, εστίασε στην στρατηγική και τις επενδύσεις που θα γίνουν στο μέλλον και ανακοίνωσε ότι ο κλάδος των μεταφορών και της αποθήκευσης αναμένεται να επενδύσει από 450 ως 700 εκατομμύρια ευρώ την ερχομένη 10ετια. Παράλληλα, η Εθνική Στρατηγική Έρευνας Τεχνολογικής Ανάπτυξης και Καινοτομίας –όπως παρουσιάστηκε από τον κ. Αντώνιο Γυπάκη, Προϊστάμενο του Τμήματος Σχεδιασμού και Προγραμματισμού, Γενική Γραμματεία Έρευνας και Τεχνολογίας, και το όραμα της εθνικής στρατηγικής έξυπνης εξειδίκευσης RIS3 προβλέπει την ενορχήστρωση μια σειράς πρωτοβουλιών και δράσεων με στόχο μια εξυπνότερη, πιο διασυνδεδεμένη, πιο κοινωνική, πιο πράσινη και πιο κοντά στους πολίτες κοινωνία και ανακοίνωσε τη συγκρότηση νέων συμβουλευτικών ομάδων εργασίας που γεφυρώνουν τον ερευνητικό και επιχειρηματικό κόσμο με στόχο τη βέλτιστη αξιοποίηση των άριστων ερευνητικών αποτελεσμάτων που παράγουμε στην Ελλάδα σήμερα.
Σε αυτό το κλίμα εντάσσονται και οι δράσεις της Γενικής Διεύθυνσης Στρατηγικού Σχεδιασμού Μεταφορών και Οδικής Ασφάλειας σε συγχρηματοδοτούμενα Ευρωπαϊκά Προγράμματα με στόχο τη μετάβαση στην Έξυπνη Κινητικότητα (Crocodile2, FENIX, CRoads, Concordia, TN-ITS GO και S.S.T.P.A.) καθώς και οι δράσεις ανταλλαγής τεχνογνωσίας και βέλτιστων πρακτικών σε θέματα που άπτονται των έξυπνων μεταφορών, όπως παρουσιάστηκαν από την ΕΕΣΥΠ.
Τέλος, η τοπική αυτοδιοίκηση προκύπτει ως σημαντικός μοχλός υλοποίησης καινοτόμων δράσεων στις έξυπνες μεταφορές και τα Σχέδια Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας ( ΣΒΑΚ ) αναμένεται να αποτελέσουν καταλύτη για την αξιοποίηση των αναπτυξιακών προγραμμάτων που σχεδιάζονται σε επίπεδο ευρωπαϊκής πολιτικής.
Ο τομέας της ηλεκτροκίνησης γεννά ευκαιρίες και προκλήσεις
Στον τομέα της ηλεκτροκίνησης, και λαμβάνοντας υπόψη την κατάσταση που επικρατεί στις υπόλοιπες ευρωπαϊκές χώρες, αναδείχθηκαν και οι ανάγκες, τα πιθανά επόμενα βήματα, τα μέτρα που απαιτούνται, άλλα και οι επενδύσεις που χρειάζονται για την επίτευξη των στόχων προς μια βιώσιμη ηλεκτρική κινητικότητα στην Ελλάδα, με ορίζοντα δράσης το πρώτο έτος ορόσημο της ευρωπαϊκής ατζέντας, το 2030.
Η Ελλάδα ξεκινάει από μια καλή αφετηρία για να επιτύχει τους στόχους που έχει θέσει για τα έτη 2030 και 2050, στο πλαίσιο και της εφαρμογής της Ευρωπαϊκής Πράσινης Συμφωνίας για «καθαρές» και βιώσιμες μεταφορές. Ένα από τα πιο σημαντικά βήματα προς αυτή την κατεύθυνση είναι το σχέδιο για την Ηλεκτροκίνηση που εκδόθηκε πρόσφατα: θέτει ως στόχο στην Ελλάδα του 2030 ένα στα τρία νέα οχήματα να είναι ηλεκτρικά, ρυθμίζει την κρίσιμη αγορά υπηρεσιών φόρτισης, οργανώνει τις υποδομές υποστήριξης των νέων οχημάτων και προτείνει παρεμβάσεις σε νομικό πλαίσιο που θα διευκολύνουν την ταχεία διείσδυση της ηλεκτροκίνησης.
Ο Υφυπουργός Μεταφορών, κ. Γιάννης Κεφαλογιάννης, ανέφερε ότι η ηλεκτροκίνηση αναμένεται να συμβάλει σημαντικά στη μείωση του ενεργειακού αποτυπώματος της χώρας και αναφέρθηκε στις πρωτοβουλίες του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών προς αυτή την κατεύθυνση, ανακοινώνοντας μια κομβικής σημασίας εξέλιξη στο δρόμο προς την αυτοματοποιημένη οδήγηση: την επικαιροποίηση του νομοθετικού πλαισίου για την κυκλοφορία οχημάτων χωρίς οδηγό. Η Ελλάδα αποκτά ένα ευέλικτο θεσμικό πλαίσιο υποδοχής της μικροκινητικότητας, ενώ παράλληλα το Εθνικό Σχέδιο (που κινείται σε 3 περιοχές: την ανάπτυξη υποδομών δημόσιων φορτιστών, το κόστος απόκτησης ενός ηλεκτρικού οχήματος, και την ενημέρωση των καταναλωτών) αποτελεί ένα από τα πιο σημαντικά εργαλεία του κλάδου για βιώσιμη ανάπτυξη και δημιουργεί νέα πεδία για επιχειρηματική καινοτομία.
«Στην Ελλάδα οι ταξινομήσεις ηλεκτρικών οχημάτων έχουν φτάσει φέτος στο 1.9% (τριπλάσιο νούμερο από το περσινό), και διπλάσιο από τον εθνικό στόχο που έχουμε θέσει», σημείωσε η κ. Σδούκου, Γενική Γραμματέας Ενέργειας και Ορυκτών Πρώτων Υλών, Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας.
Καθ` όλη τη διάρκεια του Ψηφιακού Συνεδρίου της ITS Hellas, τις αναπτυξιακές ευκαιρίες που προσφέρει η ηλεκτροκίνηση αναγνώρισαν τόσο εκπρόσωποι από κολοσσούς της ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας όσο και οι μεγάλοι πάροχοι ηλεκτρικής ενέργειας και άλλων ενεργειακών και τεχνολογικών λύσεων, οι οποίοι δραστηριοποιούνται σταθερά στο συγκεκριμένο χώρο τα τελευταία χρόνια. Ταυτόχρονα, τα προβλήματα που τυχόν αντιμετωπίζει ο τομέας αναδύονται παράλληλα και ως ευκαιρίες για νέες επιχειρηματικές πρωτοβουλίες, κλάδους δραστηριότητας και ανάπτυξης.
Όπως περιέγραψε ο κ. Κυριάκος Κοφινάς, Γενικός Διευθυντής Ηλεκτροκίνησης, η ΔΕΗ στοχεύει να επενδύσει στη γρήγορη ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης στην Ελλάδα και προχωρά στην σταδιακή αλλαγή των εταιρικών οχημάτων σε ηλεκτρικά. Σύμφωνα με την κ. Ουρανία Αικατερινάρη, Διευθύνουσα Σύμβουλο της Ελληνικής Εταιρείας Συμμετοχών & Περιουσίας Α.Ε, στόχος είναι να έχουμε εντός των επόμενων 10 ετών, μετάβαση σε ένα περιβάλλον όπου το 80% των οχημάτων θα έχει δυνατότητες διασύνδεσης και έξυπνης διαχείρισης. Τις εξελίξεις εδώ θα πυροδοτήσει η υιοθέτηση των δικτύων 5G (πέμπτης γενιάς) που ήδη έχει ξεκινήσει με επιτυχία. Ιδιαίτερη αναφορά αξίζει στην καινοτόμο προσέγγιση που αναπτύσσει στο θέμα του 5G το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης, αξιοποιώντας μέρος των εσόδων από τη διάθεση του φάσματος 5G για τη χρηματοδότηση εφαρμογών.
Σε αυτό το πλαίσιο, οι τεχνολογικές υποδομές αναδεικνύονται ως βασικός πυλώνας ανάπτυξης της ηλεκτροκίνησης της Ελλάδας και εντοπίζεται η ανάγκη για ενίσχυση των δικτύων από την πλευρά της ΔΕΔΔΗΕ καθώς και για εμπλουτισμό των τεχνολογικών δυνατοτήτων του με στόχο την έξυπνη φόρτιση.
Εξελίξεις αναμένονται και σχετικά με την ηλεκτροκίνηση στην θάλασσα, όπως σημείωσε ο κ. Γιώργος Στεφανίδης, Καθηγητής Πανεπιστήμιου Πατρών, καθώς τα λιμάνια σήμερα παράγουν πολύ σημαντικό περιβαλλοντολογικό αποτύπωμα.
Ένα ακόμα στοιχείο που ανέδειξε η Διημερίδα αφορά την ετοιμότητα των ελληνικών επιχειρήσεων να ενσωματώσουν τις αλλαγές αυτές και να λειτουργήσουν σε ανταγωνιστικό πλαίσιο διενεργώντας τις απαιτούμενες υψηλές επενδύσεις σε τεχνογνωσία. Ομιλίες εκπροσώπων εταιρειών από το χώρο της τεχνολογίας και των τηλεπικοινωνιών (Nokia, Ιntrasoft, TryEN, Siemens, Tredit), τον χώρο των μεταφορών (Logistics, Εγνατία οδός ΑΕ, Αττικές Διαδρομές) και των ασφαλιστικών λύσεων (Interamerican, Anytime) έδειξαν ότι ιδιωτικές πρωτοβουλίες εφαρμόζουν ήδη καινοτόμες λύσεις για τους χρήστες και τις υποδομές και αποβλέπουν στη συνεχή βελτίωση των υπηρεσιών τους, δηλώνοντας ετοιμότητα να ενσωματώσουν την καινοτομία και αναγνωρίζοντας ότι το Ιnternet of Mobility δημιουργεί ένα μονοπάτι προς νέα μοντέλα διακυβέρνησης, διατομεακών εταιρικών συνεργασιών αλλά και την ανάγκη για νέα μοντέλα παροχής υπηρεσιών που εστιάζουν στην κινητικότητα ως υπηρεσία (MaaS).
Αναμένονται ωστόσο τα επόμενα βήματα σε επίπεδο ρυθμιστικού πλαισίου που θα διαμορφώσουν και το περιβάλλον τόσο στο χώρο της ηλεκτροκίνησης όσο και των υπηρεσιών MaaS.Η κ. Ευαγγελία Γκότζου, Προϊσταμένη Διεύθυνσης Ρύθμισης και Εποπτείας Ενεργειακών Αγορών Λιανικής και Καταναλωτών, Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας, αναφέρθηκε αναλυτικά στην ανάγκη για σχετικές διευθετήσεις.
Ο κεντρικός ρόλος των δεδομένων
Ο ρόλος των δεδομένων, που χαρακτηρίζονται πλέον ως το νέο πετρέλαιο της οικονομίας, αναδύεται κομβικό στοιχείο της μετάβασης σε μια εποχή έξυπνης κινητικότητας και η ανάγκη για πλατφόρμες λογισμικού που θα δημιουργήσουν ένα νέο κόσμο γύρω από τις μεταφορές, επιτακτική. Η Ψηφιακή Διημερίδα της ΙΤS Hellas παρουσίασε τα βήματα που έχουν γίνει προς αυτή την κατεύθυνση τόσο σε επίπεδο ευρωπαϊκών συνεργατικών πρωτοβουλιών (πχ προώθηση της διαθεσιμότητας, διαλειτουργικότητας και προσβασιμότητας των δεδομένων μέσα από το έργο FENIX και το ΕΚΕΤΑ) όσο και σε επίπεδο εθνικό όπου γίνονται προσπάθειες να δημιουργηθεί ένα Εθνικό Σημείο Πρόσβασης σε δεδομένα (με βάση τεχνολογίες blockchain). Iδιαίτερη μνεία έγινε στη συμμετοχή της Ελλάδας στο έργο C-ROADS που καθιστά δυνατή τη συλλογή διαλειτουργικών δεδομένων για τους ελληνικούς αυτοκινητόδρομους (πχ ευρωπαϊκούς δείκτες επίδοσης οδικής ασφάλειας, δεδομένα οδικής ασφάλειας ευρείας κλίμακας, δεδομένα ατυχημάτων για αυτόματες ειδοποιήσεις και συστήματα ενεργητικής ασφάλειας) από τον αυτοκινητόδρομο της Αττικής Οδού και άλλες 43 πόλεις με όραμα την εκμετάλλευση τους σε πραγματικό χρόνο από αυτόματα και συνδεδεμένα οχήματα.
Η πολυτροπικότητα και η διασύνδεση των διάφορων ρηξικέλευθων τεχνολογιών (AI, IoT, 5G, Blockchain) σε ένα ολοκληρωμένο και διασυνδεδεμένο ψηφιακό σύστημα μεταφορών για μετακίνηση ατόμων και αγαθών δεν είναι πολύ μακριά μας. Η τεχνολογία για το Maas (Mobility as a Service) που προϋποθέτει την ύπαρξη πολυτροπικών προσβάσιμων, συνδεδεμένων διαλειτουργικών και ποιοτικών δεδομένων θα δημιουργήσει ένα μονοπάτι προς νέα μοντέλα διαχείρισης δεδομένων διατομεακών εταιρικών συνεργασιών αλλά και την ανάγκη για νέα μοντέλα παροχής υπηρεσιών που εστιάζουν στην κινητικότητα ως υπηρεσία (MaaS). Αυτό που έγινε όμως ευρέως αντιληπτό μέσα από τη Διημερίδα είναι η αναγκαιότητα να αντιμετωπίσουμε άμεσα και αποτελεσματικά οργανωτικά θέματα που απαιτούν αναδιαρθρώσεις, τόσο σε νομικό όσο και σε επιχειρησιακό πλαίσιο, και προϋποθέτουν την ανοικτή εμπλοκή δημόσιων αρχών, μεγάλες επενδύσεις από την πλευρά των εταιρειών και τη στενή συνεργασία με το χώρο της έρευνας. Η ασφάλεια των δεδομένων αποτελεί επίσης μείζον ζήτημα. Έτσι, μπορεί οι εξελίξεις στον τομέα αυτό να είναι ραγδαίες, ταυτόχρονα όμως δημιουργούν προκλήσεις και προβληματισμούς που αφήνουν μεγάλα περιθώρια για περαιτέρω έρευνα, δημιουργία και καινοτομία.
Ο μετασχηματισμός εφικτός μόνο μέσα από τη συνεργασία
Αυτό που έγινε ακόμα πιο σαφές όμως είναι η ανάγκη για την καλλιέργεια μιας οριζόντιας συνεργασίας μεταξύ ευρωπαϊκών, δημοσίων και ιδιωτικών φορέων που θα σφραγίσει την ομαλή υλοποίηση της μετάβασης στην νέα εποχή του κλάδου: «Εκτός από τις επαρκείς επενδύσεις στην έρευνα, απαιτείται και ένα στρατηγικό σχέδιο και πολιτικές που διέπουν την εφαρμογή όλων αυτών των νέων ιδεών. Σε αυτό το δρόμο, η συνεχής συνεργασία και η διασύνδεση όλων των ενδιαφερόμενων είναι κρίσιμης σημασίας και αυτό ακριβώς θέλει να πετύχει η διοργάνωση της Διημερίδας της ITS Hellas που ανοίγει κάθε χρόνο το διάλογο προς ένα βιώσιμο μέλλον στις μεταφορές”, σημείωσε ο Δρ. ¶γγελος Αμδίτης από την πλευρά του διοργανωτή, ανανεώνοντας το ραντεβού με την επόμενη Διημερίδα που θα έχει τα μάτια στις εξελίξεις το 2021.
Η Ψηφιακή Διημερίδα πραγματοποιήθηκε με την πολύτιμη υποστήριξη της χορηγίας του
Ερευνητικού Πανεπιστημιακού Ινστιτούτου Συστημάτων Επικοινωνιών και Υπολογιστών (ΕΠΙΣΕΥ) της Σχολής Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Υπολογιστών (ΣΗΜΜΥ) του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου (ΕΜΠ), του Ευρωπαϊκού Έργου 5G-LOGINNOV, της
HELLASTRON, της
Siemens και της
Anytime.
Το οπτικοακουστικό υλικό του Συνεδρίου και η αναλυτική έκθεση των αποτελεσμάτων είναι διαθέσιμα στις ιστοσελίδες της
ITS Hellas και της
ερευνητικής ομάδας I-SENSE.