Ο ΣΕΦ ζητά την άρση αναστολής αδειοδότησης νέων φ/β

Διαβάστηκε από 1016 αναγνώστες -

Ο ΣΕΦ απέστειλε επιστολή προς τον υφυπουργό ΠΕΚΑ για την άρση αναστολής αδειοδότησης νέων φωτοβολταϊκών, επισημαίνοντας ότι η συνέχιση της αναστολής θα έχει επιπτώσεις στην οικονομία της χώρας.

 
Με ανοιχτή επιστολή ο ΣΕΦ ζητά από το ΥΠΕΚΑ την άμεση άρση της αναστολής αδειοδότησης νέων έργων φωτοβολταϊκών. Σύμφωνα με την επιστολή, αυτό μπορεί να πραγματοποιηθεί κατ εφαρμογή της ισχύουσας νομοθεσίας, δεδομένου ότι η χώρα απέχει ακόμη πολύ από την επίτευξη των στόχων που έχει θέσει, αλλά και γιατί δεν υφίσταται πλέον επιβάρυνση από την περαιτέρω διείσδυση νέων συστημάτων μετά από τα μέτρα που ελήφθησαν τους τελευταίους μήνες. Οι λόγοι που ζητείται επιτακτικά η άμεση λήψη μέτρων αναλύονται παρακάτω.

Πιο συγκεκριμένα, το άρθρο 1, παρ. 3β του Ν.3851/2010 για τον εθνικό στόχο ΑΠΕ αναφέρει τα εξής: «Με απόφαση του Υπουργού Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής που εκδίδεται μέσα σε τρεις (3) μήνες από τη δημοσίευση του παρόντος, καθορίζεται η επιδιωκόμενη αναλογία εγκατεστημένης ισχύος και η κατανομή της στο χρόνο μεταξύ των διαφόρων τεχνολογιών ΑΠΕ. Η απόφαση αυτή αναθεωρείται ανά διετία ή και νωρίτερα, εάν συντρέχουν σημαντικοί λόγοι που σχετίζονται με την επίτευξη των στόχων της Οδηγίας 2009/28/ΕΚ».

Δεδομένου ότι έχουν παρέλθει ήδη πάνω από τρία (3) χρόνια από τη δημοσίευση του Ν.3851/2010 αλλά και της YA 19598/2010 («Απόφαση για την επιδιωκόμενη αναλογία εγκατεστημένης ισχύος και την κατανομή της στο χρόνο μεταξύ των διαφόρων τεχνολογιών Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας», ΦΕΚ 1630Β/11-10-2010), είναι σαφές ότι το ΥΠΕΚΑ δεν στάθηκε συνεπές απέναντι στο νόμο. Επειδή μάλιστα, όπως δείχνουν τα πράγματα, δεν επιτυγχάνονται δυστυχώς οι στόχοι της Οδηγίας 2009/28/ΕΚ για το 2020, το ΥΠΕΚΑ θα έπρεπε να δράσει νωρίτερα, όπως σοφά ορίζει ο νόμος.

Αντ αυτού, το ΥΠΕΚΑ επικαλείται την ΥΑ 19598/2010 που όφειλε ήδη να έχει αναθεωρήσει εδώ και πάνω από ένα χρόνο, για να επιβάλει αναστολή της αδειοδότησης νέων έργων φωτοβολταϊκών, με τη δικαιολογία ότι έχουν καλυφθεί ήδη οι στόχοι που προβλέπει η απόφαση αυτή.

Θυμίζουμε ότι εκείνο που είναι υποχρεωτικό από την Κοινοτική Νομοθεσία είναι η επίτευξη του συνολικού στόχου διείσδυσης των ΑΠΕ στο ενεργειακό ισοζύγιο. Η εκάστοτε επιδιωκόμενη αναλογία μεταξύ τεχνολογιών αποτελεί απλώς ένα ενδεικτικό Οδικό Χάρτη για την επίτευξη του στόχου και μπορεί και πρέπει να αναθεωρείται τακτικά με βάση τη δυναμική των διαφόρων τεχνολογιών. Καμία τεχνολογία δεν έχει καταφέρει να επιδείξει τόσο εντυπωσιακή δυναμική όσο τα φωτοβολταϊκά, το επενδυτικό κόστος των οποίων έχει πέσει περίπου 70% σε μια μόλις πενταετία, καθιστώντας τα ευθέως ανταγωνιστικά με τις περισσότερες συμβατικές πηγές ενέργειας αλλά και φθηνότερα από τις υπόλοιπες ΑΠΕ.

Είναι σαφές πως, με τους σημερινούς ρυθμούς ανάπτυξης, δεν επιτυγχάνονται οι δεσμευτικοί στόχοι ούτε για το 2014 ούτε για το 2020 (σημειωτέον ότι οι στόχοι αφορούν την ενέργεια όχι την ισχύ) και απαιτείται επανακαθορισμός του Οδικού Χάρτη, δίνοντας έμφαση σε τεχνολογίες και μέτρα που μπορούν να οδηγήσουν στην επίτευξη του στόχου.

Η πέραν κάθε προσδοκίας ανάπτυξη των φωτοβολταϊκών την τελευταία διετία οδήγησε στην αναστολή της αδειοδότησης νέων έργων. Η αναστολή όμως αφορά σε νέα έργα, όχι σε παλιά. Τα ερωτήματα λοιπόν που πρέπει να απαντήσει κανείς είναι τα εξής:

1. Επιβαρύνουν δυσανάλογα τα νέα έργα τον Ειδικό Λογαριασμό ΑΠΕ και εν τέλει τους καταναλωτές;
2. Μπορούν τα δίκτυα να υποστηρίξουν την περαιτέρω διείσδυση των φωτοβολταϊκών;
3. Πως θα επιτευχθεί ο στόχος για συμμετοχή των ΑΠΕ στην ακαθάριστη κατανάλωση ηλεκτρικής ενέργειας σε ποσοστό τουλάχιστον 40%, όπως προβλέπει η νομοθεσία;

Όπως γνωρίζετε, ο Σύνδεσμός έχει εκπονήσει σχετικές μελέτες, με τη συμβολή του ΑΠΘ, που αποδεικνύουν ότι:

1. Δεδομένου ότι η τιμή πώλησης της παραγόμενης από τα νέα φωτοβολταϊκά ηλεκτρικής ενέργειας έχει μειωθεί δραματικά τους τελευταίους μήνες, η μικρή επιβάρυνση που προκαλούν πλέον στον Ειδικό Λογαριασμό ΑΠΕ, που διατηρεί ο ΛΑΓΗΕ, αντισταθμίζεται και με το παραπάνω από τη μείωση στο κόστος προμήθειας της ηλεκτρικής ενέργειας που προκαλεί η αυξημένη τους διείσδυση, με αποτέλεσμα χαμηλότερους λογαριασμούς για τους τελικούς καταναλωτές και μάλιστα άμεσα.
2. Είναι εφικτή η διείσδυση τουλάχιστον 6 γιγαβάτ (GW) φωτοβολταϊκών ως το 2020, χωρίς μάλιστα την ανάγκη σημαντικών επεμβάσεων και αναβαθμίσεων στα δίκτυα.
3. Ένα σενάριο για διείσδυση 12 GW φωτοβολταϊκών και αιολικών σε αναλογία περίπου 50-50 (συν εξάντληση των δυνατοτήτων των άλλων τεχνολογιών) είναι το μόνο ρεαλιστικό για την επίτευξη του στόχου για το 2020, δεδομένου του μεγάλου δυναμικού των δύο τεχνολογιών αλλά και του χαμηλού κόστους για τους καταναλωτές.

Τέλος, τονίζεται ότι η συνέχιση της αναστολής, όπως εισηγούνται κάποιοι, έχει δυστυχώς σημαντικές συνέπειες που κανείς δεν μπορεί να αγνοήσει ή να παραβλέψει. Από τις αρχές του έτους μέχρι σήμερα χάθηκε το 60% των θέσεων εργασίας που άμεσα ή έμμεσα συντηρούσε η ανάπτυξη των φωτοβολταϊκών. Αυτό μεταφράζεται σε 30.000 χαμένες θέσεις εργασίας, ενώ η κατάσταση χειροτερεύει όσο συνεχίζεται η αναστολή αδειοδότησης νέων έργων.

 

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ