Ο ΣΠΕΦ εξέθεσε τις θέσεις του, στη συζήτηση με το ΥΠΕΚΑ περί του new deal στις ΑΠΕ και τα φωτοβολταϊκά συστήματα, προκειμένου να βρεθεί κοινός τόπος για την ανάπτυξη της αγοράς.

Συζήτηση του ΣΠΕΦ με το ΥΠΕΚΑ για τα φωτοβολταϊκά

Ο ΣΠΕΦ εξέθεσε τις θέσεις του, στη συζήτηση με το ΥΠΕΚΑ περί του new deal στις ΑΠΕ και τα φωτοβολταϊκά συστήματα, προκειμένου να βρεθεί κοινός τόπος για την ανάπτυξη της αγοράς.

 
Σύμφωνα με τον ΣΠΕΦ, η πρόταση του ΥΠΕΚΑ, για 45% μεσοσταθμικό κούρεμα στις ταρίφες των Φ/Β είναι εξ' ορισμού δύσκολο να πραγματοποιηθεί και προφανώς δεν αποτελεί βάση συζήτησης.

Το Υπουργείο ωστόσο έθεσε και κάποια επιμέρους θέματα που άπτονται του ειδικού λογαριασμού ΑΠΕ και επηρεάζουν ζωτικά τις πληρωμές και εν γένει το μέλλον των υλοποιημένων επενδύσεων στις ΑΠΕ και τα Φ/Β.

Πιο συγκεκριμένα, η πρόβλεψη του ΥΠΕΚΑ για έλλειμμα 700 εκατ. στα τέλη του 2014 (από 439 εκατ. έλλειμμα στο τέλος του β εξαμήνου 2013 και 464 εκατ. στο τέλος του α εξαμήνου 2013) παρ' όλο το ανατιμημένο ΕΤΜΕΑΡ στα 15 ευρώ/MWh, βρίσκει τον ΣΠΕΦ επιφυλακτικό, ως προς την ορθότητα ή τις παραδοχές που περιλαμβάνει. Καταρχάς, πως μπορεί εκεί να υπεισέρχεται από το ΥΠΕΚΑ θέμα έμμεσης οριστικής κατάργησης του τέλους ΕΡΤ και συνεπώς του πυλώνα χρηματοδότησης του ταμείου ΑΠΕ με 70 εκατ. ετησίως από αυτό (25% του τέλους ΕΡΤ κατευθυνόταν στον λογαριασμό).

Επιπλέον ελέγχονται ποιες παραδοχές εντάξεων νέων μονάδων (ΑΠΕ και ΣΗΘΥΑ), θα πληρώνονται από τον λογαριασμό ΑΠΕ και σε τι τιμή έχει συμπεριλάβει στα σενάρια του το Υπουργείο και θα υπάρξουν τοποθετήσεις αναλόγως περί της αποδοχής των υποθέσεων αυτών.

Ας σημειωθεί εδώ πως υπό συνθήκες ισχύουσας εισφοράς, με τιμή CO2 στα 4,5 ευρώ/τόνο και με έσοδο από τέλος ΕΡΤ στο 25% του (περίπου 70 εκατ. σε ετήσια βάση), ΕΤΜΕΑΡ της τάξης των 15 ευρώ/MWh δεν παράγει νέο έλλειμμα σύμφωνα και με το σώμα της Απόφασης ΡΑΕ 323/2013 (παρόμοια ποσοτική εκτίμηση έχει καταθέσει δημόσια και ο ΣΠΕΦ σε ΔΤ από 10/6/13).
Επιπλέον, οι υπολογισμοί από το ΥΠΕΚΑ του ελλείμματος του ειδικού λογαριασμού στην βάση των αριθμών του ειδικού δελτίου του ΛΑΓΗΕ, οι οποίοι ως γνωστόν δεν περιλαμβάνουν εισφορά το β εξάμηνο του 2014 (θεωρητική λήξη της α φάσης της). Όμως δεν θα ήταν δυνατόν η μονιμοποίηση της περικοπής στην βάση της εν λόγω «πρωτοβουλίας» new deal του Υπουργείου αλλά οι αριθμοί που προβάλλονται από αυτό χάριν διαλόγου, να αφορούν τα στοιχεία της «προσωρινής» εισφοράς για το ήμισυ μόνο του 2014. Δημιουργείται συνεπώς έτσι εξορισμού πλασματική εικόνα για νέο έλλειμμα 175 εκατ. ευρώ στο β εξάμηνο του 2014, αν αυτό υπολογίζεται στην συζήτηση άνευ εισφοράς.

Παράλληλα, η αναλογικότητα στην όποια περικοπή με πλήρη παραμετροποίηση της και οι επ ουδενί οριζόντιες στο εξής προσεγγίσεις είναι η νέα θέση του ΥΠΕΚΑ. Σε κάθε περίπτωση η εφαρμογή μιας τέτοιας πολιτικής θα έπρεπε να είχε ήδη, αν όχι εξαρχής εφαρμοστεί από τον ν. 4093, με βάση τον συνολικό 20ετή οικονομικό όγκο ελέγχου της κάθε επένδυσης ως προς την εισοδηματική της απόδοση επί του επενδυμένου κεφαλαίου. Ο ΣΠΕΦ έχει υποστηρίξει τον αγώνα κατά των οριζόντιων μέτρων που θίγουν ασύμμετρα τους παραγωγούς και αφελληνίζουν την εν λόγω μικρομεσαία ηλεκτροπαραγωγή. Η εισφορά θα έπρεπε ήδη να είχε προσαρμοστεί στα τυπικά πλήρη χαρακτηριστικά των επενδύσεων.

Επίσης, οι δεσμευτικές προτάσεις του ΥΠΕΚΑ -σε επίπεδο ολοκληρωμένων και οριστικών νομοθετικών ρυθμίσεων προς τις τράπεζες- όσων αφορά την «γενναία» συμμετοχή τους στο κούρεμα, με κούρεμα δανείων - επιτοκίων. Το αυτό ισχύει και για τα οποιαδήποτε ανταποδοτικά κίνητρα προσφερθούν (π.χ. επέκταση συμβάσεων ΛΑΓΗΕ, εξασφάλιση πληρωμών έναντι νέων στρεβλώσεων και αποκλίσεων κλπ).

Εν κατακλείδι και υπό το ανωτέρω πλαίσιο θα κατατεθούν οι πλήρως τεκμηριωμένες προτάσεις του ΣΠΕΦ εντός της προθεσμίας που ορίστηκε με γνώμονα την βιωσιμότητα των επενδύσεων και του λογαριασμού ΑΠΕ, καθώς επίσης και της περιφρούρησης του. 

 

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ