Τα μέτρα χαρακτηρίζει
αναγκαία, ώστε να καταστεί δυνατή η σταδιακή ενσωμάτωση των κανόνων της
ενιαίας ευρωπαϊκής χονδρεμπορικής αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας (Target Model)
στο εσωτερικό δίκαιο της χώρας μας, μέχρι το 2015. Οι συγκεκριμένες ρυθμιστικές
αποφάσεις αφορούν τον επανασχεδιασμό, τροποποίηση ή/και κατάργηση των μεταβατικών
μηχανισμών και μέτρων που είχαν θεσπιστεί για να υποστηρίξουν, στα πρώτα του
στάδια, το άνοιγμα της εγχώριας αγοράς ηλεκτρισμού.
Με τις ως άνω ρυθμιστικές αποφάσεις ολοκληρώνεται το πρώτο
στάδιο της πρωτοβουλίας που έχει αναλάβει η ΡΑΕ για τη συνολική αναδιοργάνωση
της εγχώριας χονδρεμπορικής αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας, έχοντας
προηγηθεί, το Νοέμβριο του 2012, η υποβολή στο Υπουργείο ΠΕΚΑ των αρχικών
προτάσεων της Αρχής, οι οποίες και εγκρίθηκαν με την από 04.02.2013
επιστολή του αρμόδιου Υφυπουργού. Οι τελικές εξειδικευμένες προτάσεις, όπως
αυτές διαμορφώθηκαν στη συνέχεια, μετά από πολύμηνη συνεργασία και ανταλλαγή
απόψεων των συμμετεχόντων δημόσιων φορέων (ΡΑΕ, ΑΔΜΗΕ και ΛΑΓΗΕ), υποβλήθηκαν
στις 19.06.2013 στο ΥΠΕΚΑ, το οποίο και έδωσε τη σύμφωνη γνώμη του στις
09.07.2013. Οι εξειδικευμένες
αυτές προτάσεις αποτελούν τη βάση των επισυναπτόμενων ρυθμιστικών αποφάσεων της
Αρχής.
Λαμβάνοντας υπ όψη τις προβλέψεις του εν ισχύ Μνημονίου,
ιδίως της παραγράφου 6.1.6 (“Planning the development of the electricity market
in the medium to long term”), τα ρυθμιστικά μέτρα που αποφασίστηκαν στοχεύουν
στην αποτελεσματικότερη διαχείριση και εκπλήρωση των προβλέψεων αυτών, έχουν
αυστηρά μεταβατικό χαρακτήρα, η δε δυνατότητα λήψης τους βασίζεται στις
εξουσιοδοτήσεις του νόμου 4001/2011, και ειδικότερα των άρθρων 22, 96, 120, 132
και 140.
Τα μέτρα αυτά λαμβάνονται σε ένα ιδιαιτέρως δυσμενές
οικονομικό περιβάλλον για τη χώρα, όπου ο συνδυασμός α) των πραγματικών,
δομικών και λειτουργικών, συνθηκών της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας, β) της
ασφυκτικής χρηματοοικονομικής συγκυρίας, και γ) της ταυτόχρονης μείωσης της
κατανάλωσης, απαιτεί ιδιαιτέρως προσεκτικούς και υπολογισμένους χειρισμούς,
ώστε να αποφευχθούν απότομες ανατροπές στην εύθραυστη ισορροπία της εγχώριας
αγοράς, οι οποίες, με βεβαιότητα, δεν θα επέτρεπαν την ομαλή ένταξη της
ελληνικής ενεργειακής αγοράς στην ευρύτερη ευρωπαϊκή αγορά, ούτε και τη
σταδιακή ανάπτυξη υγιούς ανταγωνισμού σε αυτήν, προς όφελος τελικά του έλληνα
καταναλωτή και της εθνικής οικονομίας.
Ειδικότερα, σημειώνεται ότι η ελληνική αγορά ηλεκτρισμού
παρουσιάζει σημαντικές δομικές στρεβλώσεις και αδυναμίες, οι οποίες
δεν έχουν επιτρέψει μέχρι σήμερα την ανάπτυξη ανταγωνιστικών δυνάμεων, που θα
επέφεραν ικανοποιητική αποτελεσματικότητα στην αγορά, προς όφελος των
καταναλωτών. Η δύναμη της αγοράς (market power) που ιστορικά διαθέτει η ΔΕΗ
Α.Ε., η οποία, αφ ενός έχει το πλέον ανταγωνιστικό μίγμα καυσίμου, ως η μόνη
διαθέτουσα λιγνιτική και (μεγάλης κλίμακας) υδροηλεκτρική παραγωγή, αφΆ
ετέρου, λόγω της καθετοποιημένης δραστηριότητάς της, δεν έχει ανάλογη
συμπεριφορά με τους υπόλοιπους παραγωγούς που συμμετέχουν στην αγορά, οδηγεί εκ
των πραγμάτων στην ανάγκη λήψης ρυθμιστικών μέτρων, για τον περιορισμό της
καθοριστικής αυτής δύναμης και της εξ αυτής προερχόμενης ανισορροπίας στην
αγορά. Οι ιδιώτες παραγωγοί που έχουν ενταχθεί στην εν λόγω αγορά, διαθέτουν
μόνο μονάδες φυσικού αερίου, οι υψηλές τιμές και η υψηλή φορολόγηση του οποίου,
δεν επιτρέπουν στις μονάδες αυτές να δράσουν ανταγωνιστικά. Επιπλέον, η πολύ
χαμηλή ανταγωνιστικότητα της αγοράς φυσικού αερίου συντηρεί τις υψηλές τιμές
του συγκεκριμένου καυσίμου και δεν επιτρέπει ούτε τη διαφοροποίηση της
συμπεριφοράς των παραγωγών αυτών, ακόμα και στο μεταξύ τους ανταγωνισμό με
ομοειδείς μονάδες.
Τα ρυθμιστικά μέτρα που αποφασίστηκαν από τη ΡΑΕ έχουν ως
εξής:
Α) ¶μεση κατάργηση του περιθωρίου του μηχανισμού ανάκτησης
μεταβλητού κόστους, δηλ. από 10% που είναι σήμερα σε 0%. Ο ίδιος ο μηχανισμός
ανάκτησης μεταβλητού κόστους θα καταργηθεί πλήρως από την 1η Ιουλίου 2014.
Β) Κατάργηση, από την 1η Ιανουαρίου 2014, του κανόνα του 30% σχετικά με την
υποβολή προσφορών από μονάδες παραγωγής.
Γ) ¶μεση αναδιοργάνωση του Μεταβατικού Μηχανισμού Διασφάλισης Ισχύος. Παραμένει
σε ισχύ ο υφιστάμενος μηχανισμός, με τις εξής σημαντικές διαφοροποιήσεις:
- Απεντάσσονται άμεσα από την κατάλογο των μονάδων που
λαμβάνουν πληρωμές ΑΔΙ μονάδες της ΔΕΗ, οι οποίες είναι πρακτικά εκτός
λειτουργίας, συνολικής ισχύος 1249 MW(UCAP).
- Το σύνολο των υπόλοιπων διαθέσιμων μονάδων, συνολικής
ισχύος 10339 MW (UCAP), δικαιούνται πληρωμής από το Μεταβατικό Μηχανισμό
Διασφάλισης Ισχύος βάσει των ισχυόντων.
- Οι μονάδες φυσικού αερίου (συνδυασμένοι κύκλοι και
αεριοστρόβιλοι ανοικτού κύκλου), συνολικής ισχύος 3998 ΜW (UCAP), εκδίδουν
δεύτερο ΑΔΙ για τη διαθέσιμη ισχύ τους και δικαιούνται επίσης πληρωμής από το
Μεταβατικό Μηχανισμό Διασφάλισης Ισχύος κατΆ αναλογία των ισχυόντων.
- Οι προμηθευτές οφείλουν να συμμετέχουν στο
Μεταβατικό Μηχανισμό Διασφάλισης Ισχύος με ποσό ίσο με 56,000 ¤/MW και έτος,
βάσει της πραγματικής κατανάλωσης των πελατών τους, συνυπολογίζοντας στη
μετρούμενη στα όρια του Συστήματος αιχμή τη διεσπαρμένη παραγωγή ΑΠΕ του
Δικτύου.
Τα ως άνω μέτρα, αφορούν βραχεία μεταβατική περίοδο (μέχρι
το τέλος του επομένου έτους αξιοπιστίας, δηλ. την 30η Σεπτεμβρίου 2014), ώσπου
οι νέοι μηχανισμοί και τα νέα μέτρα που έχουν προταθεί, και ήδη εξειδικεύονται
από τη ΡΑΕ, στο πλαίσιο της πρωτοβουλίας της για τη συνολική αναδιοργάνωση της
εγχώριας αγοράς ηλεκτρισμού, να τα υποκαταστήσουν. Οι νέοι αυτοί μηχανισμοί
αφορούν ιδίως την πρόσβαση τρίτων στη λιγνιτική και υδροηλεκτρική παραγωγή,
μέσω δημοπρασιών τύπου ΝΟΜΕ.
Home | Sitemap | Συνεργασία | Επικοινωνία |
Copyright © 2025 - 4green.gr