Ο ΣΠΕΦ για το σχέδιο νόμου για τις ΑΠΕ

Δελτίο τύπου με τις παρατηρήσεις του εξέδωσε την περασμένη Τετάρτη ο ΣΠΕΦ, σε συνέχεια της θέσης σε διαβούλευση από το ΥΠΕΚΑ του νέου νομοσχεδίου για τις ΑΠΕ.

 

Ειδικότερα, το δελτίο τύπου αναφέρει, όσον αφορά την αποσυμφόρηση του κορεσμού του ηλεκτρικού χώρου, αποτέλεσμα της υπεραδειοδότησης σε όλα τα επίπεδα, την υιοθεσία της πρότασης του Συνδέσμου για οικειοθελή ανάκληση των αδειοδοτήσεων, με πρωτοβουλία του επενδυτή και ταυτόχρονη επιστροφή της εγγυητικής. Έτσι δίνεται η δυνατότητα στον επενδυτή να ανακτήσει σημαντικό μέρος του κόστους εκκίνησης της δραστηριοποίησής του στον κλάδο, την οποία εν τέλει και ματαιώνει.

Στο σκέλος της καταβολής εγγυητικών επιστολών, επειδή στα Φ/Β κάτω του 1 MW το μέτρο εφαρμοζόταν ήδη από το 2010, η πρόβλεψη για επέκτασή του και στα φωτοβολταϊκά άνω του 1 MW βρίσκεται εντός των πλαισίων «δικαίου», ένεκα και του εξορθολογισμού του ύψους της (π.χ. ¤60.000 για έργα 1 MW στο υπό διαβούλευση ν/σ), συγκριτικά με ότι ίσχυε για τα φωτοβολταϊκά ως σήμερα (π.χ. ¤150.000 για 1 MW).

Όσον αφορά το τέλος διατήρησης αδειών εν «ζωή» των ¤1.000/ MW ο ΣΠΕΦ διατηρεί την πάγια θέση του υπέρ των ανακλήσεων των ανενεργών αδειών και όχι της «πλάγιας» νομιμοποίησης τους με εισπρακτικά κριτήρια, αλλά και της κάλυψης με τον τρόπο αυτό της αδράνειας των υπευθύνων που όφειλαν από καιρό να προβούν στις ανακλήσεις αυτές, στο πλαίσιο που προβλέπουν οι νόμοι.

Με δεδομένη και την συντελεσθείσα, τα προηγούμενα χρόνια, υπεραδειοδότηση των 5.000 MW Φ/Β, πλέον των όσων ήδη λειτουργούν (περίπου 2.000 MW), ο ΣΠΕΦ επιμένει στην ανάκληση και εκκαθάριση του ηλεκτρικού χώρου από όλες τις ανενεργές εκείνες άδειες που συνιστούν «προϊόντα» εμπορίας και που, καταστρατηγώντας τους εθνικούς στόχους, ανατροφοδοτούν τα προβλήματα βιωσιμότητας των εντός των στόχων έργων σε λειτουργία και αποκλείουν την υγιή επανεκκίνηση των αδειοδοτήσεων, όποτε το ισοζύγιο παραγωγής-ζήτησης το επιτρέψει.

Σχετικά με την αντικατάσταση των εσόδων από την στρεβλή Οριακή Τιμή Συστήματος (ΟΤΣ) και των αποκλίσεων της στα έσοδα του ειδικού λογαριασμού ΑΠΕ (άρθρο 143, παρ. 2 α, του ν. 4001/2011, από το πλήρες αντιστοιχούν κόστος της συμβατικής παραγωγής του διασυνδεδεμένου συστήματος, παρατηρεί ότι η πρόβλεψη του υπό διαβούλευση σ/ν περί μεταβλητού και όχι πλήρους κόστους, εξαιρεί τα Αποδεικτικά Διαθεσιμότητας Ισχύος (ΑΔΙ) και δεν ικανοποιεί έτσι τον στόχο για ισάξια σύγκριση των ηλεκτροπαραγωγών ΑΠΕ, με τους συμβατικούς.

Κρίνει, ακόμη, αποσπασματική την αύξηση του ποσοστού της εισφοράς του ν. 4093 για τα επαγγελματικά φωτοβολταϊκά που διασυνδέθηκαν μετά την 12 Νοεμβρίου 2012, καθώς, εύλογα όπως λέει, αναμενόταν η συνολικότερη και πιο ποσοτικά εμπεριστατωμένη προσέγγιση του προβλήματος των εσόδων του λογαριασμού και της επιβάρυνσης των παραγωγών, στην βάση της αναλογικότητας και της φοροδοτικής ικανότητας του εκάστου συμμετέχοντα, διαχρονικά.

Η έκθεση, μετά από εκτεταμένη ανάλυση, κλίνει με τη διαπίστωση ότι δεν φαίνεται να εξορθολογίζεται μακροοικονομικά, ούτε και η μικροοικονομική εικόνα, των παραγωγών μεταξύ τους αναλογικά, δεδομένων μάλιστα και των εντάξεων νέων μονάδων που αναμένεται να γίνουν. Για την επίλυση του ειδικού λογαριασμού ΑΠΕ, με τα τρέχοντα δεδομένα για τον μηδενισμό του ελλείμματος και κατά συνέπεια την πλήρη επαναφορά των πληρωμών ΑΠΕ στα συμβατικά επίπεδα, με μέτριες προβλέψεις νέων εντάξεων ΑΠΕ, προβλέπει ότι θα απαιτηθεί ΕΤΜΕΑΡ για το 2013 στα ¤17/ MWh και ¤20/ MWh για το 2014.

 

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ