ΚΑΠΕ: Ηλεκτρικά αυτοκίνητα για εξοικονόμηση ενέργειας και καθαρότερο περιβάλλον

Διαβάστηκε από 1493 αναγνώστες -

Ο τομέας των μεταφορών είναι ένας κατεξοχήν ενεργοβόρος κλάδος στην τελική χρήση ενέργειας. Για το λόγο αυτό θεωρείται προτεραιότητα στο σχεδιασμό ενεργειακής πολιτικής σε εθνικό και ευρωπαϊκό επίπεδο.

 
Πλήθος Ευρωπαϊκών προγραμμάτων χρηματοδοτούν δράσεις υποκατάστασης καυσίμων, δράσεις προώθησης ενεργειακά αποδοτικότερων οχημάτων, δράσεις αλλαγής συμπεριφοράς κλπ. Τα ηλεκτρικά οχήματα αποτελούν σήμερα μία αναπτυσσόμενη σύγχρονη αγορά και η χρήση τους θα συμβάλει στην επίτευξη των ενεργειακών στόχων της χώρας.

Συγκεκριμένα, η Ελλάδα, όπως και τα υπόλοιπα κράτη μέλη Ε.Ε., έχει δεσμευθεί με συγκεκριμένους στόχους: τη βελτίωση της ενεργειακής απόδοσης κατά 20%, αλλά και 20% μερίδιο της ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές (10% της ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές στον τομέα των μεταφορών) έως το 2020. Στόχοι της Ε.Ε. για το 2050 ειδικότερα στον τομέα των μεταφορών είναι η μείωση των εκπομπών κατά 60% και η αποκλειστική χρήση μη συμβατικών οχημάτων στις πόλεις. Η προώθηση της ηλεκτροκίνησης σε όλη τη χώρα εξυπηρετεί τους στόχους αυτούς.

Η ηλεκτροκίνηση συγκεντρώνει τα χαρακτηριστικά της περιβαλλοντικής μέριμνας, καθώς μπορεί να συνεισφέρει σημαντικά στην εξοικονόμηση ενέργειας, αναφορικά με το μερίδιο του τομέα των μεταφορών, και στην προστασία του περιβάλλοντος, με επιπλέον όφελος τη διείσδυση των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, ως πηγή φόρτισης των ηλεκτρικών οχημάτων. Επίσης, η ηλεκτροκίνηση μπορεί να οδηγήσει σε νέες επιχειρηματικές ευκαιρίες, τόσο σε επίπεδο διάθεσης οχημάτων, όσο και σε επίπεδο εγκατάστασης και εκμετάλλευσης υποδομών φόρτισης, δημιουργώντας παράλληλα νέες θέσεις εργασίας.

Τα ηλεκτρικά τροχοφόρα (αυτοκίνητα, ποδήλατα, scooters, κλπ.), είτε με συσσωρευτές είτε επαναφορτιζόμενα υβριδικά, παρουσιάζουν, σε σύγκριση με τα συμβατικά, μια σειρά πλεονεκτήματα:
  • Καταναλώνουν, με βάση τα ισχύοντα τιμολόγια ηλεκτρικής ενέργειας, περίπου 1 ευρώ ανά 100χλμ. Το αντίστοιχο κόστος καυσίμου για ένα μέσο βενζινοκίνητο αυτοκίνητο είναι έως και δεκαπλάσιο.
  • Είναι περισσότερο ενεργειακά αποδοτικά (ο βαθμός απόδοσης των συμβατικών οχημάτων είναι 20-30%, ενώ τα ηλεκτρικά οχήματα έχουν βαθμό απόδοσης έως και 80-85%).
  • Έχουν τη δυνατότητα να επαναφορτιστούν από ανανεώσιμες πηγές, μειώνοντας τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου.
  • Είναι οικονομικότερα όσον αφορά το κόστος συντήρησης.
  • Εκπέμπουν ελάχιστο θόρυβο (σε χαμηλές ταχύτητες).
Σήμερα στην Ελλάδα υπάρχουν ορισμένα κίνητρα για τη χρήση της ηλεκτροκίνησης. Συγκεκριμένα, τα επιβατικά ηλεκτρικά αυτοκίνητα (και οι μοτοσικλέτες) απαλλάσσονται από τα τέλη κυκλοφορίας, ενώ έχει επίσης θεσπιστεί απαλλαγή από το ειδικό τέλος ταξινόμησης και το φόρο πολυτελείας. Επιπλέον, τα ηλεκτρικά οχήματα δικαιούνται ελεύθερης εισόδου στο δακτύλιο κατόπιν χορήγησης πράσινου σήματος (ειδικής άδειας), ενώ πρόσφατα θεσπίστηκε νόμος (ν. 4233/2014) για την εγκατάσταση φορτιστών στα πρατήρια καυσίμων, στους στεγασμένους και υπαίθριους χώρους στάθμευσης, στα ΚΤΕΟ και στα συνεργεία αυτοκινήτων και μοτοσικλετών.

Παρόλα αυτά, η χώρα μόλις διασχίζει το κατώφλι έναρξης της χρήσης ηλεκτρικών οχημάτων, διαθέτοντας περίπου 20 σταθμούς φόρτισης, ενώ ο αριθμός ηλεκτρικών οχημάτων που κυκλοφορούν είναι προς το παρόν πολύ χαμηλός (δεν υπάρχει ακόμα επίσημη καταγραφή πλήθους και χρήσης). Για να επιτευχθεί η ευρεία χρήση ηλεκτροκίνησης και στη χώρα μας απαιτούνται τα ακόλουθα:
  • συνεχής και μακροχρόνια πολιτική στρατηγική, με ξεκάθαρους στόχους και συγκεκριμένο θεσμικό πλαίσιο που θα επιλύει σαφώς θέματα τιμολόγησης, σχετικά με τη φόρτιση των οχημάτων, και θα οδηγεί στην ενίσχυση επενδυτικού περιβάλλοντος,
  • οικονομικά κίνητρα στους πολίτες, ώστε να αγοράσουν ηλεκτρικό όχημα αντί συμβατικού, καθώς και ελκυστικά πακέτα συντήρησης ηλεκτρικών οχημάτων,
  • ανάπτυξη των υποδομών του δικτύου για τη φόρτιση των οχημάτων, καθώς και τυποποίηση της διαδικασίας φόρτισης,
  • ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης σε τοπικό επίπεδο, μέσω της συνεργασίας των αρμόδιων φορέων και της εφαρμογής υποστηρικτικών μοντέλων, όπως π.χ. eCar-Sharing και eTaxi, και

Tο Κέντρο Ανανεώσιμων Πηγών & Εξοικονόμησης Ενέργειας (ΚΑΠΕ) υποστηρίζει τη συνολικότερη Εθνική προσπάθεια για την προώθηση της ηλεκτροκίνησης, με τη συμμετοχή του, ως Έλληνας εταίρος, στο ευρωπαϊκό έργο “e-Mobility Works”. Στο πλαίσιο του έργου αυτού, το ΚΑΠΕ διοργάνωσε στις 13 Νοεμβρίου 2014, με πολύ μεγάλη επιτυχία, την ημερίδα «Προώθηση των Ηλεκτρικών Οχημάτων σε Δήμους και Επιχειρήσεις», την οποία χαιρέτησε ο Υπουργός Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής κ. Γιάννης Μανιάτης. 

Η ημερίδα συγκέντρωσε τους αρμόδιους φορείς για την προώθηση της ηλεκτροκίνησης, επιχειρήσεις και Δήμους από όλη την Ελλάδα, καθώς και ιδιώτες. Κατά τη διάρκειά της, παρουσιάσθηκαν οι τεχνολογίες των ηλεκτρικών οχημάτων και τα πλεονεκτήματά τους, επιτυχημένες εφαρμογές από την Ελλάδα και άλλες χώρες, αλλά και επιχειρηματικά μοντέλα για τη χρήση ηλεκτρικών αυτοκινήτων και την εγκατάσταση σταθμών φόρτισης για ιδιωτικούς ή δημόσιους στόλους οχημάτων.

 

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ